Sunday

Fahéjas linzerkarika narancskrémmel

Amint észrevettétek, ez az írás most angolul íródott, ennek az az oka, hogy ezzel a recepttel veszek részt egy virtuális nemzetközi gasztroblog eseményen, amilyenen már máskor is részt vettem. A mostani kihirdetett téma az aprósütemények, karácsony előtt igencsak aktuális. Az az igazság, hogy a konyhában nem ez az erősségem és nem is tartozik a kedvenc tevékenységemhez. Egyrészt, mert pepecselős, tütelmesnek és precíznek kell lenni, másrészt meg az a vége, hogy egy csomó isteni süti lesz belőle, ami utána apránként, de nagyon gyorsan elfogy…és hát ha nem muszáj, ne kísértsük az ördögöt…De végül, úgy döntöttem, hogy csak csinálok valamit, mert úgy szeretek részt venni ebben a nemzetközi recept cserében. Meg úgyis jönnek vendégek. Eredetileg valami magyarosat gondoltam volna sütni, de ahogy gondolkoztam, rájöttem, hogy az igazán finom, karácsonyi sütijeink nagy része nem aprósütemény, hanem inkább valami nagy torta, vagy töltött, nehezebb, gazdagabb süti (nem beszélve bejgli és társai, azt hiszem ez semmiképpen nem kvalifikál az aprósüti kategóriában.)
Végül úgy döntöttem, hogy mini ischlert csinálok, ezt néha csináltam karácsonykor és mindig elfogyott. És akkor nem is járok annyira messze a magyar határtól..
Viszont szakács tervez, Élet végez: rádöbbentem, hogy sem csoki, sem málna, vagy ribizlidzsem nem található a háztartásban, márpedig ezek nélkül nincs ischler. Ráadásul tegnap hatalmas hó esett Brüsszelben, úgyhogy abszolút semmi kedvem nem volt nekem közértbe indulni, inkább élveztem a szép téli fehérséget –bentről a jó meleg lakásból.
Az ischler pedig némi szabad és kreatív módon alakult – nem is nevezem már annak. A tészta ugyanaz, mint az ischler tészta, viszont a töltelék narancskrém lett. Ez a cucc Angliában és Amerikában nagyon elterjedt és népszerű, leginkább a citromos változata, lemon curd-nek hívják, nincs is igazán megfelelő magyar megfelelője. A citrom leve, héja, cukor, tojássárgája és vaj van összefőzve, ebből lesz egy sűrű, édes, savanykás krém. Naggyon rá lehet szokni, veszélyes dolog…Több recept kipróbálása után végül egy amerikai szakácskönyv receptjénél kötöttem ki. Egyébként hűtőben egy hétig eláll és le is lehet fagyasztani (max. 2 hónapra)
Összességében, a süti isteni, viszont egyáltalán nem ajánlom, hogy bárki is nagyon előre elkészítse. Ugyanis nyoma nem lesz, mire kell…

Recept (30 darab):

Linzertészta:
20dkg liszt
15dkg hideg vaj
10dkg porcukor
7dkg darált dió
csipet só
nagy csipet fahéj

Narancskrém:
10dkg cukor
két nagy narancs héja
egy nagy narancs leve
fél citrom leve
4 tojássárgája
2 egész tojás
12 dkg vaj
(A süteményhez a krémnek kb. a fele kell, úgyhogy lehet felezni a receptet, én mindig ezt a mennyiséget csinálom, mert a krém másik felét lefagyasztom)

Narancskrém (előző nap kell elkészíteni, hogy a hűtőben megszilárduljon): Lábasban összekeverem a narancs és a citrom levét, héját és a cukrot. Hozzáadom a tojássárgákat és az egész tojásokat és simára keverem. Állandó keverés takarékon addig főzöm, amíg nem kezd el rotyogni. Ekkor kis darabonként hozzáadom a vajat és addig keverem, amíg be nem sűrűsödik (Mondjuk egy sűrű vaníliakrám állagúnak kell lennie. Lehűtöm és a hűtőben tárolom.
Tészta:
Sütőt előmelegítem 180C-ra.
Kézzel (vagy konyhai robotgéppel) gyorsan összekeverem a hozzávalókat (én a hideg vajat reszelni szoktam a reszelő nagy lyukán) A tésztából egy gombócot gyúrok, becsomagolom fóliába és a hűtőbe teszem fél órára. Vékonyra kinyújtom és kerek pogácsaszaggatóval kis köröket szúrok ki (méret kedvtől függően). Ráteszem egy nagy sütőlapra (sütőpapír, vajazva, lisztezve – vagy ideális esetben szilikon lap) és kb. 6-7 perc alatt megsütöm. Az 5. percnél már ott állok, nehogy elégjen – ez másodperceken múlik. Világos színűnek kell maradnia és picit úgy tűnik ilyenkor mintha még nem lenne teljesen megsülve. Mialatt hűl, még tovább sül, úgyhogy ez így jó. Teljesen kihűtöm. (Nekem egy lapra 30 korong fér, úgyhogy két adagban sütöttem)
A süti összeállítása:
Két-két linzerkarikát összeragasztok a narancskrémmel ( tényleg csak keveset kell közé tenni, különben kifolyik az oldalán). Most jön a recept legnehezebb része: a sütit alufóliával letakrva legalább fél napig, méginkább másnapig állni hagyjuk, ezalatt finoman megpuhul.

VISSZA AZ EREDETI ÍRÁSHOZ A Chili&Vanilia Főoldalra