Friday

Rigó Jancsi - magyarul

Hurrá, megint édes péntek van, az egyik nemzetközi gasztroblog „rendezvény”, amin részt szoktam venni. Az e-havi édességes rendezvény kikiáltott témája a keserű csokoládé. Érdekes, hogy amilyen rengeteg fajta süteménye és tortája van a magyar konyhának, a csokoládé tulajdonképpen annyira nem tartozik a legelterjedtebb hozzávalók közé. Feltétlenül valamilyen magyar édességet szerettem volna csinálni és akkor eszembe jutott a Rigó Jancsi, amit nem is tudom mikor ettem utoljára. Kicsit régimódi, bár mai napig minden cukrászdában kapható. És azon kívül, hogy hihetetlen hedonista jellemzői vannak (csokoládémázzal bevont csokis piskóta csokoládékrémmel töltve..gombóc Arthur effektus..), olyan jópofa és romatikus a süti története, hogy végül az volt az utolsó érv a készítése mellett. Ráadásul belga és magyar vonatkozású, úgyhogy nagyon stílusos. Szóval, a legenda szerint a süti Rigó Jancsiról, a híres magyar cigányprímásról kapta a nevét, aki Európa szerte játszott a zenekarával. Egyszer Bécsben (vagy egyes források szerint Párizsban) játszott éppen, amikor Chimay belga herceg ott vacsorázott gyönyörű fiatal feleségével, egy amerikai milliomos lányával. A hercegnőt teljesen elbűvölte Jancsi zenéje de méginkább csillogó fekete szeme. Azonnal egymásba szerettek, a hercegnő elhagyta gazdag férjét és Rigó Jancsival élt amíg meg nem haltak. A legjobb az egészben, hogy találtam az interneten egy magyar könyvet, amiben Kovács Károly, Rigó Jancsi rokona meséli el a történetet saját visszaemlékezése alapján. Annyira, de annyira vicces, ahogy elmeséli, hogy Jancsi csúnya volt és ragyás képű, de nagyon értett a nők nyelvén úgyhogy nem csoda, hogy a Simaji hercegné beleszeretett. Itt van a link, olvassátok el, egy élmény!
A süti maga elég munkaigényes, nem valószínű, hogy túl gyakran fogom csinálni. De elég jó…Előző este kell megcsinálni, hogy a krém megszilárduljon és szép kockákat lehessen vágni. Meglepő módon egész nehéz volt egy normális receptet találni, úgyhogy végül a Gundel étterem honlapján talált receptet követtem. A hozzávalókat a piskóta kivételével feleztem, mivel az eredeti receptből 16 darab lesz (érdekes módon, az angol verzió szerint 4). A piskóta másik felét én másra használtam, viszont a krémet és a mázt feleztem, így 6 kocka jött ki.
Recept:
Piskóta (*6 kockához csak a fele kell)
3 tojás
60 g kristálycukor
60 g liszt20 g kakaópor

Krém (6 kockához)
4dl tejszínhab
100 g étcsokoládé

Csokoládébevonat
40 g étcsokoládé
fél evőkanál napraforgóolaj

Piskóta
A tojásokat szétválasztjuk, a sárgáját a kristálycukorral habverővel habosra keverjük (kb. 10 perc), majd félretesszük. A tojásfehérjét habverővel kemény habbá verjük, majd a két habot összekeverjük. Nagyfejű főzőkanállal óvatosan hozzákeverjük a kakaóporral elkevert lisztet.Egy sütőlemezt sütőpapírral lefedünk, liszttel vékonyan megszórjuk (* én szilikon sütőlapot használtam, ez kapható a boltokban és fantasztikus pl. ilyen célra) és az elkészített piskótából 200 x 400 mm-es lapot formázunk kenőkés segítségével. Majd előmelegített 180 ºC-os sütőbe tesszük és 8-10 percig sütjük (*nekem pontosan 8 perc volt). Közben elkészítjük a krémet.
Krém
Az étcsokoládét apró darabokra törjük és forrásban lévő víz fölé helyezzük, és főzőkanállal folyamatosan keverve felolvasztjuk. Vigyázzunk, hogy ne legyen túl meleg. A gőzről levesszük és habverővel elkeverjük benne a tejszínhab 1/3 részét, majd főzőkanállal óvatosan hozzákeverjük a többi tejszínhabot.A kihűlt piskótalapról a sütőpapírt lehúzzuk, és két egyenlő részre vágjuk. Az egyik lapot tálcára tesszük és a csokoládékrémet vastagon, egyenletesen rákenjük. Vigyázzunk, mert a krém gyorsan köt. Hűtőbe helyezzük.A másik piskótát csokoládéval áthúzzuk (bevonjuk), a következőképpen. Fém keverőtálba 40 g darabokra tört csokoládét teszünk, hozzáadunk fél evőkanál napraforgóolajat és gőz fölött kevergetve felolvasztjuk. A felolvasztott csokoládét a piskótalapra öntjük és szárazon késsel egyenletesen elkenjük. Megvárjuk míg a csokoládé megköt, 5x5 cm-es kockákra vágjuk és így helyezzük a csokoládékrémmel bevont másik lapra. A hűtőben hagyjuk néhány órára (én előző este készítettem elő), tálaláskor forró vízbe mártott késsel kockákra vágjuk.